Jeśli wierzysz, że Ci się uda, że potrafisz, w większości wypadków rzeczywiście Ci się uda, to władza umysłu nad ciałem.

- Vernon Wolfe

piątek, 27 stycznia 2023

LECZENIE ZA POMOCĄ RYTUAŁÓW i MAGII


Odkrywam Kaszuby kawałek po kawałku. I tak pod samym nosem miałam prawdziwą perełkę a nie wiedziałam. Co prawda wiele razy byłam w Swołowie, zwiedzałam interaktywne muzeum (Muzeum Kultury Ludowej). Cudne było, ale nie wchodziłam do wszystkich zagród, bo cóż tam mogło być ? 


Błąd! Tam była, jakże ciekawa wiedza wygrzebana w różnych archiwach regionu.


Przyjechały moje wnuki, zatem trzeba było ruszyć głową i atrakcyjne ferie wymyślić. Dzisiaj była wycieczka do Swołowa. 
A tam prawdziwe skarby. Chłopcy zafascynowani procesem przetwarzania lnu, potem tkania - byłam w szoku. Ale prawdziwą furorę zrobiła chatka, w której zebrano i udostępniono materiały związane z leczeniem i magią. 



Dla mnie numer jeden jest to: 



Przecieranie twarzy chorego ręcznikiem, którym wcześniej wycierano zwłoki - odlot.  Jaką to trzeba mieć fantazję, aby coś takiego wymyślić?


Wszelkie choroby zadawały klątwami czarownice. Ale i na nie Kaszubi mieli sposób. Wystarczyła stara miotła przy drzwiach ( oczywiście miotła z witek brzozowych). Taka miotła moc odbierała czarownicy i nic domowi, ani jego domownikom zrobić nie mogła.



Swołowo jest wsią typu owalnicowego. Nazywane jest "Krainą w Kratę"


4 komentarze:

  1. Coraz częściej zaskakują nas dzieci, które w dobie cyfryzacji, zaciekawione są dawnymi zwyczajami narzędziami itp. A czary, mary rzeczywiście potrafią być wymyślne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie wykorzystywano efekt placebo :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Na Kaszubach nie byłam wieki. Chyba w 8 klasie na kolonii. Dziemiany, tak się nazywała ta miejscowość. Mieliśmy konie i jezioro. Żal było wyjeżdżać.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś posiadaczem konta google+ wybierz "nazwa/adres url" i wpisz swój nick lub imię. Trochę tak głupio rozmawiać z Anonimem.