Jeśli wierzysz, że Ci się uda, że potrafisz, w większości wypadków rzeczywiście Ci się uda, to władza umysłu nad ciałem.

- Vernon Wolfe

czwartek, 29 lipca 2021

Huta szkła "Julia"



W Piechowicach, niedaleko Szklarskiej Poręby znajduje się kolejna atrakcja - wciąż działająca huta szkła kryształowego "Julia". Produkują ręcznie formowane i szlifowane produkty.  Moja mama zbierała kryształy. Zatem wizyta w tej hucie była dla mnie wycieczką w przeszłość.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Krystalium - miejsca szklanych opowieści, miejsca gdzie historia łączy się z teraźniejszością. 


Przenieśliśmy się w lata siedemdziesiąte ubiegłego wieku. Niemal w każdym domu w kredensach były szklane ryby i kryształy.

Zwiedzanie manufaktury było dla mnie trochę dziwne. Pracownicy oddzieleni od zwiedzających byli szklanymi szybami. 

Wyglądało to, jakby siedzieli w klatkach. Oczywiście te zabezpieczenia to ze względu na pandemię. Mimo wszystko takie właśnie miałam skojarzenia. 


Mogłam zobaczyć ja ręcznie wydmuchuje się różne figurki ze szkła. Każda inna. Każda według pomysłu pracownika, który jest wg mnie artystą. Nie ma szablonu. Tworzy z własnej wyobraźni i serca. Mogłabym przy tym stanowisku stać godzinami i przyglądać się tej misternej robocie.

Fascynowało mnie również stanowisko szlifowania kryształów. Pani za szklana szybą robiła swoje, jakby nas w ogóle nie było. To dopiero sztuka tak się wyłączyć.




Zaciekawiły mnie również eksponaty ustawione przed hutą. Kawał historii.
Warto tam pojechać. Ciekawy sposób na spędzenie czasu, kiedy pogoda nie dopisuje do chodzenia po górach.







 

4 komentarze:

  1. No tak pandemia trochę, a czasami bardzo wypatrzyła rzeczywistość. Wyroby szklane są przepiękne szczególnie obecnie. Często przed pandemią bywałam w Piechowickim obiekcie i przechodząc między regałami nie mogłam nacieszyć oczu tymi cudeńkami. Szkoda, że tylko ta pokazowa Huta pozostała. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. To prawda. Cudeńka. Prawdziwe dzieła sztuki.

    OdpowiedzUsuń
  3. ive checked this cool site a few times now and i have to say that i find it quite good actually. continue doing what youre doing!
    I love when you talk about this type of stuff in your blog. Perhaps could you continue this?


    TOP Google Ranking On Your Site

    OdpowiedzUsuń
  4. e Hello Kitty BTW!!!
    I recognize many people have an interest in this particular subject and that i cant deny Im also one of them. Whenever youll find additional debate in regards to this topic then simply it will be addshopbymark
    vshopbymark

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś posiadaczem konta google+ wybierz "nazwa/adres url" i wpisz swój nick lub imię. Trochę tak głupio rozmawiać z Anonimem.