Jeśli wierzysz, że Ci się uda, że potrafisz, w większości wypadków rzeczywiście Ci się uda, to władza umysłu nad ciałem.

- Vernon Wolfe

środa, 26 czerwca 2024

Manipulacja i mobbing

 

Wygenerowane za pomoc a AI

W  internecie trafiłam na takie forum "Mobber w szkole" . Czytając wypowiedzi ludzi doznałam szoku. Okazuje się, że mobbing w stosunku do nauczycieli oraz różne formy maninpulacji są w wielu szkołach na porządku dziennym. Skutkuje to utratą zdrowia wielu ludzi. Niestety osoba mobbingowana zwykle pasuje i ucieka, zmienia pracę, a mobber czuje się super, rośnie w siłę. Przeraża mnie, że inni to widzą i nic nie robią, klepią biedaka po ramieniu ze współczuciem i koniec. Mobbingowany zostaje sam, bowiem inni boją się, że mogą stracić.

Czym jest manipulacja?  

To celowe działanie mające na celu wywarcie wpływu na zachowanie lub postawy innych osób, często bez ich pełnej świadomości. Manipulatorzy używają różnych technik, aby osiągnąć swoje cele kosztem innych. 

Doświadczyłam tego w tym roku osobiście. Problem w tym, że przejrzałam manipulację i nie dałam się wmanewrować. Wówczas przystąpiono do mobbingu w białych rękawiczkach.

Czym jest mobbing?

To systematyczne nękanie, prześladowanie lub wykluczanie jednostki przez inną osobę lub grupę. W kontekście szkolnym, mobbing może obejmować zarówno zachowania werbalne, jak i niewerbalne, mające na celu upokorzenie, zastraszenie lub izolację ofiary.

Jeśli chcesz uderzyć psa, kij zawsze znajdziesz - tak głosi stare polskie przysłowie. Zatem... Stałam się osobą niewygodną dla nowej władzy, więc...

Wpłynęła na mój temat ( rzekomo ustna i anionimowa) skarga rodziców z zarzutami, typu że wymagam samodzielności od dzieci,że zastraszam dzieci, itp.... Następnie zapowiedziano wzmożone kontrole
( otworzyłam drzwi - prowadziłam lekcje przy otwartych drzwiach, żeby ułatwić dyrekcji kontrolę) i zwołano zebranie rodziców ( beze mnie), aby stworzyc przestrzeń do wypowiedzenia się na mój temat.  Na szczęście dla mnie rodzice stanęli za mną murem wszyscy, a donosiciel się nie ujawnił. Rozgłosiłam wszem i wobec - mobber nie znosi rozgłosu, a w tym oceny swojej osoby.  Ja wyszłam mocniejsza, ale ....

Teraz jest atak na moje bliskie koleżanki. Klasyka. 

Oto, co o tej klasyce można wyczytać w literaturze:

1. Krytykowanie nauczycieli w obecności uczniów, rodziców czy innych pracowników szkoły.

2. Nadmierna kontrola: nieuzasadnione monitorowanie pracy nauczycieli, narzucanie nierealistycznych wymagań czy ciągłe kwestionowanie ich kompetencji.

3. Izolacja: wykluczanie nauczycieli z ważnych spotkań, decyzji czy projektów szkolnych.

4. Zarzucanie nadmiernymi obowiązkami.

5. Nieuczciwe oceny: niesprawiedliwe ocenianie pracy nauczycieli, faworyzowanie niektórych pracowników kosztem innych, np. obniżanie dodatku motywacyjnego

6. Zastraszanie i groźby: groźby związane ze zmianą stanowiska pracy, obniżeniem pensum czy innymi sankcjami zawodowymi.

Konsekwencje manipulacji i mobbingu w miejscu pracy mogą być poważne i długotrwałe. W przypadku nauczycieli, skutki te mogą obejmować: problemy emocjonalne, jak stres, depresja, lęki, niska samoocena i wypalenie zawodowe; obniżenie jakości pracy spowodowane zmniejszoną motywacją, dalej spadek efektywności i kreatywności w pracy, co przekłada się na poziom nauczania. Nauczyciel mobbingowny ma problemy zdrowotne, fizyczne objawy stresu, takie jak bóle głowy, problemy żołądkowe, zaburzenia snu.

Szanse walki ma niewielkie, ponieważ zwykle zostaje sam, zatem .... odchodzi z pracy, ku zadowoleniu mobbera.

Ja nie odejdę jeszcze przez 2 lata. Ale nie mam już serca dla tej szkoły. Szlag mnie trafia,że moje sukcesy ( a w tym roku miałam bardzo dużo) poniekąd wpływają na zasługi dyr.  

Przeciwdziałanie manipulacji i mobbingowi

Przede wszystkim nie można siedzieć cicho i się bać. Strach daje siłę mobberom. Zwalczanie manipulacji i mobbingu  wymaga zdecydowanych działań zarówno ze strony nauczycieli, jak i zewnętrznych instytucji. Dyrektorem się bywa.

Ważne jest, aby nauczyciele mieli świadomość swoich praw i możliwości działania, a instytucje odpowiedzialne za edukację dbały o stworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy.

1 komentarz:

  1. Współczuję, nie chciałabym być nauczycielem w dzisiejszych czasach... Zawód sam w sobie jest trudny a zachowania współczesnych rodziców i dzieci to czasami jest zgroza...
    Trzymaj się, to tylko 2 lata.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś posiadaczem konta google+ wybierz "nazwa/adres url" i wpisz swój nick lub imię. Trochę tak głupio rozmawiać z Anonimem.