Jeśli wierzysz, że Ci się uda, że potrafisz, w większości wypadków rzeczywiście Ci się uda, to władza umysłu nad ciałem.

- Vernon Wolfe

niedziela, 4 listopada 2018

Wypominki

Wypominki to forma błagalnej za zmarłych. Zwykle na wypominki dajemy w listopadzie. Ale nie o modlitwie będzie, ale o pewnym kapłanie, który już odszedł do Pana, a którego miałam szczęście spotkać na swojej drodze.

Przeprowadzka na wieś była dla mnie ogromną traumą. Bałam się,że nie będę umiała żyć poza miastem. Teraz z perspektywy czasu śmieję się z tego strachu, ale...

Przeprowadziliśmy się. Była wiosna, więc chciałam jakoś ogród przed domem oporządzić, kwieciem przyozdobić,żeby oczy cieszył. I tak sobie grzebałam w ziemi, kiedy przy płocie stanął ksiądz, tutejszy proboszcz. Przywitał się z uśmiechem, zamieniliśmy kilka ciepłych słów. Proboszcz zakończył rozmowę  słowami, które do tej pory dźwięczą mi w uszach.
- Dobrze,że przeprowadziliście się tutaj. Tu bardzo dobrzy ludzie mieszkają.
Po tych słowach zrobiło mi się tak przyjemnie. Księdza polubiłam od pierwszego wejrzenia i pomyślałam: " Człowiek, który widzi dobro w innych, sam musi być dobry". Poza tym mieszkać w otoczeniu dobrych ludzi, to wielki przywilej od Boga.

Ksiądz był do dyspozycji parafian 24 godziny na dobę. Każdy mógł przyjść, kiedy potrzebował. Wieczorami przed kościołem, na ławeczce zbierała się młodzież. Ksiądz wychodził, rozmawiali zwykle dość długo. Przychodzili, bo lubili z księdzem rozmawiać.
Przyjeżdżali do niego też inni księża, widać,że był lubiany.
Kiedyś zapytałam:
- Ksiądz nie myśli o plebanii?
Oburzył się.
- A na co mi samemu?

Nigdy nie prosił o pieniądze, tylko zawsze dziękował. Za wszystko dziękował. Aż czasami wyglądało to śmiesznie. Ludzie sami się garneli, wysuwali propozycje, pomagali... Jakoś się to toczyło. Kościół był ogrzewany, wokół kościoła zawsze zadbane.
Radosny, uśmiechnięty.... Ludzki. Dla ludzi i z ludźmi. Wtedy myślałam,że to cudownie,że trafiłam na takiego księdza proboszcza, i że...

Marzył, aby kościół był otwarty całą dobę. Potrzebna była krata. Nawet poczynił pewne kroki. Nie zdążył. W wieku 50 lat Bóg powołał go do wieczności.

źródło
Zapaliłam znicz na jego grobie...

Wypominki odczytywane były przed każdą mszą. Ksiądz rozumiał,że ludzie pracują, ze nie kazdy ma czas biegać codziennie do kościoła, a chciałby uczestniczyć w modlitwie za zmarłych. Teraz wyczytywane są w określone dni ulicami i miejscowościami. Porządek musi być a  ksiądz musi wiedzieć kto, ile do koperty włożył.

Kiedy odszedł wszystko się zmieniło. Kościół zamykany jest na cztery spusty. Do kościoła dobudowano ogromną plebanię i ogrodzono (rzekomo od dzików - a one nadal ryją, bowiem ogrodzenie jest od ludzi a nie od lasu) teren kościelny. Kościół jest nieogrzewany. Proboszcz dostępny dwa razy w tygodniu przez 45 minut.
Niegdyś pełen kościół ludzi, dzisiaj pustoszeje, a nowy proboszcz nie rozumie dlaczego. 

Wspominam księdza Antoniego i dziękuję Bogu,że dane mi było go spotkać na swojej drodze.

9 komentarzy:

  1. Znam i ja takich księży z powołaniem i miłością w sercu.
    A ksiądz Antoni jest Tam wśród swoich- dobrych.
    Pozdrawiam refleksyjnie

    OdpowiedzUsuń
  2. Zawsze w takich razach powtarzam moją ulubioną sentencję - dobrzy ludzie są po prostu dobrzy i religia nie ma nic do tego... i na odwrót, można powiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobrzy ludzie odchodza zawsze stanowczo za wczesnie. Ale Ten Ksiadz pozostanie w Waszej pamieci i sercach na zawsze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Antoniego nie pamiętam i nie znałam go osobiście ale od ludzi dużo dobrego słyszałam ...a ten to urzędas jest zwykły.

    OdpowiedzUsuń
  5. wszystko się zmienia i niekoniecznie na lepsze... żal mi tych zamkniętych na cztery spusty kościołów, gdy nie można swobodnie wejśc. wiem, podobno względy bezpieczeństwa... Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  6. Żal,
    i przykro, jak księża zapominają, że mają służyć nie tylko Bogu, ale i ludziom. Że to oni są dla nich, a nie odwrotnie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Znam kilku tak wspaniałych księży, niektórzy z nich już odeszli do wieczności. Dobrze, że wspomniałaś tego wspaniałego Księdza. On teraz też nie próżnuje tylko się modli za Was wszystkich...

    OdpowiedzUsuń
  8. Każdy kapłan ma inny charyzmat, dobry biskup powinien innych ludzi dobierać do pracy parafialnej a innych di kurii. Choć czasami nie ma ani wyboru ani... w kim wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  9. oby na dodatek dobrzy ludzie się nie wyprowadzili.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli nie jesteś posiadaczem konta google+ wybierz "nazwa/adres url" i wpisz swój nick lub imię. Trochę tak głupio rozmawiać z Anonimem.